fbpx

Gyetván Csaba

Gyetván Csaba

Gyetván Csaba

GREEN BRANDS Az Év Személyisége 2020 Hungary

YouTuber, a Discovery Channel műsorvezetője


A GREEN BRANDS közönségdíjasa 2020-ban: Gyetván Csaba

 

A cikk megjelent 2020. november 26-án a GREEN BRANDS Magyarország kiadvanyában, a HVG előfizetői mellékleteként.

 

Meglepődés – öröm – felelősség

A GREEN BRANDS Hungary által széles körben meghirdetett szavazás résztvevői olyan hírességek közül választhatták ki az ÉV ZÖLD  SZEMÉLYISÉGÉT, akik mind aktívan tesznek a zöldebb közgondolkodásért. A közösségi oldalakon meghirdetett nyilvános szavazás alapján a  közönségdíjat Gyetván Csaba youtuber, a Discovery Channel műsorvezetője nyerte el.

Maga sem akarta elhinni a hírt, hogy győzött, bár a közösségi oldalon szép számmal sorakoztak a szavazás ideje alatt a „Szavaztam rád, nagyon megérdemled!” és hasonló bejegyzések. Szóval, az első reakciója a meglepődés volt, azt követte az öröm érzése, majd amikor jobban belegondolt, világossá vált számára, hogy egy ilyen díjnak az elnyerése
felelősséggel is jár.

És hogy miért a meglepődés? A jelölést természetesen elfogadta, hiszen a GREEN BRANDS egy elismert, nívós nemzetközi szervezet, megtisztelő és inspiráló volt számára „ringbe szállni” a többi jelölttel. Persze, eszébe
jutott, hogy jó lenne nyerni, de úgy ítélte meg, a többi jelölt esélyesebb, mert a fenntartható fejlődésről vagy a zöldszemléletről vallott személyes elkötelezettségük nagyobb nyilvánosságot kap, és ezáltal szélesebb körben ismerik őket.

Az ügyet azonban ő is fontosnak tartja, erről így vall: „Mivel a Hogyan készül?-videóim révén nagyon sok gyártóegységben és -üzemben megfordulok, testközelből tapasztalom,hogy a cégeknek, vállalatoknak egyre fontosabb a fenntarthatóság, és már valóban nem csak a frázisok szintjén. Amellett, hogy magam is igyekszem környezettudatosan élni, a
Discovery Channel egyetlen hazai műsorának házigazdájaként (Made in Gyetván Csabával) kifejezetten keresem az olyan témákat, ahol a zöldgondolat megjelenik. Csak az elmúlt évben foglalkoztam azzal például, hogyan nyerhető energia a deponált hulladékból, mi történik egy napelemparkban, amikor nem süt a nap, hogyan hasznosíthatjuk a
folyók energiáját vagy a Föld hőjét, mi történik egy szemétégetőben,
vagy hogyan hasznosítható újra trendi módon, napszemüvegként, a műanyaghulladék.”

gyetvan1
IMG_3269
CABA3077-F733-4AB7-929A-32EB6C8493E8

Így hát a díj miatti jogos öröme és büszkesége, mintegy visszaigazolása annak, hogy jó utat választott, amikor a szórakoztató formában történő oktatás, az edutainment irányába indult el. Nem tévedett abban, hogy előbb-utóbb megtérül a műsorkészítésbe befektetett tanulása és munkája.
Kétségtelen, hogy van most egy „zöldhullám”, aminek a meglovagolása sokszor a „greenwashingot” hívja életre. De mivel, mint mondja, „A saját háza táján is van még bőven sepregetnivaló”, hatásvadász lenne a közösségimédia-felületeket „mélyzöld” üzenetekkel elárasztani.

A díjjal is talán azt jutalmazták a szavazók, hogy bár a videós témái nagy részében egyértelmű hangsúlyt kap a fenntarthatóság, sosem tolakodóan, számonkérően jelenik meg. Ugyanakkor abban, hogy ebből „divat legyen”, nagy a felelősségük azoknak, akik képesek nagy számban megszólítani az Y és a Z generációt – és mint mondta: „Talán én is ebbe
a körbe tartozom.”

A díj kötelez – és mint már szó volt róla, felelősséggel is jár. Hogy venné az ki magát, ha rajtakapnák, hogy például szemetel az utcán? De persze ennél többről van szó. Mert fontosnak tartja ugyan személyes példamutatását, ám ennél nagyobb jelentőségű az, hogy üzenetet közvetítsen. A személyes példa kis hatósugarú, a televízió és a YouTube
segítségével közvetített tartalom a fenntartható fejlődés, a hulladék-újrahasznosítás, a zöldszemlélet témakörben sokkal több emberhez jut el. Reméli, hogy egyre több környezettudatosan működő cég munkáját tudja minél több környezettudatosan gondolkodó nézőhöz eljuttatni.