Petrik Ida

Petrik Ida

Petrik Ida

GREEN BRANDS Az Év Zöld Személyisége 2024 - Magyarország

közgazdász, fenntarthatósági és gazdaság etikai szakértő


A GREEN BRANDS Év Zöld Személyisége díj győztese 2024-ben: Petrik Ida

 

HISZEK A KÖZÖSSÉGEK EREJÉBEN

Petrik Ida, a GREEN BRANDS Év Zöld Személyisége díj nyertese, évtizedek óta elkötelezett a fenntarthatóság és a környezettudatos vállalkozások támogatása mellett. Az elismerést december 3-án Bécsben, a GREEN BRANDS regionális Gálán vehette át, amely a fenntarthatósági törekvések egyik legnagyobb kitüntetése. Ida munkájának középpontjában a gazdasági fenntarthatóság és a közösségek fejlesztése áll. A díjat szakmai életútjának egyik legfontosabb elismerésének tartja, és arra motiválja, hogy még nagyobb figyelmet irányítson a fenntarthatóság fontosságára. Interjú keretében személyes gondolatait, terveit és inspiráló vízióját osztotta meg velünk.

 

Gratulálunk a GREEN BRANDS elismeréséhez. Mit éreztél, amikor megtudtad, hogy Te lettél idén az Év Zöld Személyisége 2024-ben?

Petrik Ida: Kovács-Czövek Hajnalka, a GREEN BRANDS Hungary country menedzsere személyesen hívott fel a jó hírrel. Épp nyaraltunk Görögországban a családdal, amikor megtudtam. El sem akartam hinni, hiszen már a jelöltek közé kerülés is nagyon nagy szó volt, amit igazán komoly megtiszteltetésnek vettem, hiszen közülük többektől a szakmát tanulhattam, másokkal korábbi munkahelyeimen munkakapcsolatban voltam.

Mesélj egy kicsit arról, honnan indult a személyes fenntarthatósági történeted?

Petrik Ida: Gyermekkoromtól fontos szerepet töltött be az életemben a természet szeretete. Falun nőttem fel, ahol sok mindent magunk termeltünk meg. Biológia tanáromnak, Bozsik Máriának köszönhetően kinyílt előttem a világ, akinek a segítségével a tanulmányi versenyek országos döntőjébe is bejutottam már nagyon fiatalon. Ezek után nem volt kérdés, hogy ezen az úton megyek tovább. Sokáig ornitológus szerettem volna lenni, szüleim hatására végül a gazdasági tanulmányok mellett döntöttem, ahol fő témám az üzleti szektor fenntarthatóbb működése lett.

 

Hol ismerkedtél meg magával a fenntarthatósággal?

Petrik Ida: Az egyetemen, amikor is felsőfokú tanulmányaimat a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen végeztem, környezetgazdaságtan szakirányon, majd később gazdaság etikai szakértő végzettséget is megszereztem.

A tanulmányaidat követően kezdtél el foglalkozni a fenntarthatósággal?

Petrik Ida: Igen, határozott célom volt, hogy ezen a területen tudjak elhelyezkedni. Sokat köszönhetek a KÖVET Egyesületnek, ahová gyakornokként kerültem, majd évekig  ügyvezető igazgató helyettesként dolgoztam. Később a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) ügyvezető igazgatójaként kerültem szoros kapcsolatba a fenntarthatósággal. Főként azzal foglalkoztam, hogy a nagy- és középvállalatok hogyan tudják a környezeti és társadalmi szempontokat integrálni az üzleti döntéshozatalba. Itt kristályosodott ki bennem az is, hogy az üzleti szférában megszokott versengés helyett az együttműködéseket érdemes előtérbe helyezni, valamint a közösségek érdekeit. Ez a Common Purpose Leadership program elvégzését követően már nem csak ösztönös, hanem tudatos úttá vált az életemben.

A közösség fontos a számodra. Miben nyilvánul meg ez leginkább?

Petrik Ida: Korábbi munkahelyeim kiválasztásában is fontos szerepe volt a közösségnek, és ez a mai napig így van. Négy gyermekem születése után, 2023. májusában megalapítottam a Modern & Stílusos Vidék Üzleti Közösséget (MSVK), mely iparágakon és régiókon átívelően olyan vidéki, főként családi vállalkozásokat

tömörít, akiket összeköt egy olyan értékalapú gondolkodás, amelyben a fenntartható, környezetbarát működés mellett fontos a hagyományok tisztelete és a kiemelkedő, prémium minőség. Alig több mint egy év alatt 60 vállalkozás csatlakozott közösségünkhöz országszerte, a legkülönbözőbb szektorokból. Ez is azt erősítette meg bennem, hogy a közösségekre óriási szükség van. A mi

közösségünkben a cégek kivétel nélkül azért dolgoznak, hogy vidéken élni minőségi alternatíva legyen. Munkahelyeket teremtenek, hosszú távon, generációkban gondolkodnak, többségében helyben előállított termékeikkel, szolgáltatásaikkal pedig valós igényeket elégítenek ki.

 

Mit jelent számodra a GREEN BRANDS, az Év Zöld Személyisége díj elnyerése?
Petrik Ida: Egyrészt nagyon megtisztelő ez a díj, különösen azért, mert egy komoly szakmai zsűri állította össze a jelöltek listáját. Ez számomra óriási elismerés az eddigi szakmai életutamra nézve. Nagyon hálás vagyok mindazoknak, akik jelöltek és szavaztak rám. Ez a díj egyértelműen erősíti a munkám fontosságának a társadalmi és a szakmai elfogadottságát. Úgy érzem, hogy nemcsak az én munkámat díjazták, hanem azokét is, akik nap mint nap tesznek a fenntarthatóságért. Ez a díj megerősít abban, hogy jó úton járok, és inspirál arra, hogy még többet tegyek a környezetünk védelméért.

Petrik
GB Gala - Az év zöld személyisége - Ida
GB Gala Petrik Ida

Hogyan járul hozzá a díj a fenntarthatósági céljaidhoz és a jövőbeli terveidhez?
Petrik Ida: Gyerekkorom óta fontos számomra a természetvédelem, amely később a vállalati környezetvédelem, majd a fenntarthatóság irányába terelődött. Jelenleg hazai kis- és középvállalkozásokkal dolgozom együtt, akik élen járnak a fenntarthatóságban, és ezt a munkát a jövőben is folytatni szeretném. Úgy gondolom, hogy a díj nagyobb láthatóságot biztosít ezeknek az ügyeknek, és inspirációt adhat másoknak is a fenntartható gyakorlatok alkalmazására.

 

Mit gondolsz a vidéki vállalkozások szerepéről a fenntarthatóságban?
Petrik Ida: A közösségünkhöz csatlakozó vidéki vállalkozások azáltal, hogy termékeikkel és szolgáltatásaikkal egy életérzést nyújtanak, mely kevésbé van kitéve a divathullámoknak, vagy egészséges, vegyszermentes élelmiszereket állítanak elő, jelentősen hozzájárulnak a fenntartható fogyasztási szokások elterjedéséhez. Emellett példaértékűek abban is, hogy felelősséget vállalnak a környezetükért, munkahelyeket teremtenek és aktívan részt vesznek a helyi közösségek életében. Fontosnak tartom, hogy ezeket a pozitív példákat láthatóvá tegyük, mert másokat is inspirálhatnak.

Mi a legnagyobb kihívás a fenntartható gazdasági gyakorlatok terén?
Petrik Ida: Mivel a fenntartható gazdaság egy komplex megközelítés, nehéz csak egy kihívást mondani. Fogyasztói oldalról a legnagyobb kihívásnak azt látom, hogy az emberek megértsék, miért fontos, hogy felelős döntéseket hozzanak vásárlásaik során, mely valljuk be, ez valóban nem könnyű feladat a mai fogyasztói társadalomban. Vállalati oldalról pedig azt szeretném kiemelni, hogy azok a vállalkozások, akik tevékenységüket nem gondolják át fenntarthatósági szempontból, hosszú távon komoly üzleti kockázatot vállalnak. Nemrég hallottam egy olyan cipőgyártó cégről, mely a talpakhoz szükséges parafát egy olyan területről szerzi be, ahol a klímaváltozás eredményeként húsz év múlva már nem fog megélni az a faj. Ehhez a szemléletváltáshoz idő és türelem kell, de hiszem, hogy közösségi erővel és példamutatással elérhetjük ezt.

 

Hogyan látod, ez a díj milyen hatással lehet az üzleti fenntarthatósági célokra és a modern vidéki élet támogatására?

Petrik Ida: Úgy gondolom, hogy egy ilyen elismerés segíti az ügyek láthatóvá tételét és a fenntarthatóság társadalmi elfogadását. Ez különösen igaz a vidéki vállalkozásokra, akik gyakran példaértékű módon működnek: történelmi épületeket mentenek meg, helyi termékeket állítanak elő, és a közösségeik számára munkahelyeket teremtenek. Az ő tevékenységük hozzájárul a vidék élhetőségéhez és egy minőségi létforma kialakításához.

 

Milyen különbséget látsz a multinacionális vállalatok és a helyi, családi vállalkozások fenntarthatósági stratégiái között?

Petrik Ida: A családi vállalkozások szerintem könnyebb helyzetben vannak, hiszen ők általában egyszemélyben a vállalkozás tulajdonosai, döntéshozói és részt vesznek a cég működésében is. Nem hajszolják a végtelen növekedést, hanem inkább arra törekednek, hogy optimálisan működjenek. Gyakran több generáció dolgozik együtt, így számukra, a ”mit hagyunk a jövő generációinak hátra” nem üres frázis. Sokszor a vállalkozásuk helyszínén vagy a közelben élnek, így az is természetes, hogy a helyi közösség részeként sokat tesznek azért, hogy térségük élhetőbb legyen, fejlődjön. Úgy vélem, a vidéki vállalkozások példát mutathatnak abban, hogy a felelősségvállalás és az együttműködés miként viheti előre a fenntarthatóság ügyét.

 

Hogyan látod a jövőt a fenntarthatóság szempontjából?

Petrik Ida: Négy csodálatos gyermek édesanyjaként természetes, hogy szeretnék hinni abban, hogy biztonságos és egészséges életet jelentő jövő vár ránk, melyben egyensúlyban él együtt az ember a természettel. Hiszem, hogy a közösségek ereje a kulcs. Ha együtt dolgozunk és támogatjuk egymást, akkor valódi változást érhetünk el. A Modern & Stílusos Vidék Üzleti Közösségben ez a szemlélet vezérel bennünket, és remélem, hogy ez egyre inkább alapértékké válik, amihez szeretnénk minél több hasonlóan gondolkodó vállalkozást tagjaink között tudni.

 

Mit gondolsz, miért fontos a pozitív példák kiemelése a fenntarthatósági gyakorlatokban?
Petrik Ida: A pozitív példák inspirálják a változást. Amikor egy vállalkozás sikerrel alkalmaz fenntartható megoldásokat, az másokat is motiválhat arra, hogy hasonló stratégiákat kövessen. Fontosnak tartom, hogy minél több helyen beszéljünk ezekről a sikertörténetekről, mert ezek a példák irányt mutathatnak és erősíthetik a közösségek együttműködését. Ez különösen igaz a fenntarthatóság területén, ahol a jó gyakorlatok átvétele hatékonyan segítheti az előrelépést.

 

Tervezel további projekteket vagy kezdeményezéseket az Év Zöld Személyisége díj hatására?

Petrik Ida: Igen, szeretnék megalapozni egy olyan díjat, amely kifejezetten a fenntarthatóságban élenjáró vidéki vállalkozásokat tünteti ki. Ez egy rendkívüli eszköz lenne arra, hogy elismerjük és láthatóvá tegyük azokat, akik példamutató módon járulnak hozzá a fenntarthatóbb működéshez. Emellett arra is törekszem, hogy a díjam segítségével minél több helyen megmutathassuk, milyen jelentős szerepet tölthetnek be a kisebb vállalkozások a fenntarthatóság előmozdításában. Szeretném népszerűsíteni az üzleti fenntarthatóság fontosságát és minél több pozitív példát bemutatni. Ezzel szeretnénk ösztönözni másokat is arra, hogy a fenntarthatóságot stratégiai szinten kezeljék.

Petrik Ida, az Év Zöld Személyiségeként kiválóan bizonyítja, hogy a fenntarthatóság nem csupán lehetőség, hanem kötelesség is. Munkájával inspirál, példát mutat, és egy zöldebb, fenntarthatóbb jövő felé vezet. Gratulálunk az elismeréshez neki és az Év Zöld Személyisége regionális győzteseinek, és sok sikert kívánunk a jövőbeli tervekhez!