Módszer

Az ökológiailag fenntartható márkák kitüntetésének világszerte egyedülálló, háromlépcsős eljárása Szolgáltató vállalatokra, Termelő vállalatokra, Nem élelmiszeripari termékekre és Élelmiszeripari termékekre alkalmazható.

A GREEN BRANDS program keretein belül két éves ciklusokban tüntetünk ki márkákat.

Ez azt jelenti, hogy a márkák által elnyert védjegy is maximum két évig érvényes.

Minden országban a kétéves folyamat lezárásaként egy nagyszabású díjátadó rendezvény kerül megrendezésre, mely keretein belül megünnepeljük az összes díjnyertes márkát.

A márkák mellett az adott ország GREEN BRANDS Év Személysége is kihirdetésre kerül.

A minősítési folyamat három részből áll:

Jelölés

Értékelés

Zsűri-döntés

Jelölés – az első lépés a GREEN BRAND-é válás útján

Annak érdekében, hogy minél  több iparág és minél több méretű szervezet mérethesse meg magát a minősítés során, sokféle módon kerülhet sor egy márka jelölésére:

Piackutatás

Az IPSOS nemzetközi piackutató céggel együttműködve több mint 60 kategóriában vizsgáljuk a potenciális cégeket, amelyek valóban “zöld márkákká” válhatnak.

Érdekképviseletek, szakmai és civil szervezetek

Sok kis és közepes vállalkozás kötelezte el magát az ökológiai gondolkodás mellett, és ültette át ezt hétköznapi üzleti működésébe. Azonban a márka menedzsmentre rendelkezésre álló kevés erőforrásuk miatt a vásárlók kevésbé ismerik ezeket a cégeket. Ezért különösen értékes a civil szervezetek vagy érdekképviseletek részvétele a jelölési folyamatban.

Médiapartnerek

Saját eljárásaik révén a médiapartnereink maguk jelölhetnek márkákat.

Zsűri

A zsűri tagok maguk is jelölhetnek lehetséges zöld vállalkozásokat, termékeket, szolgáltatlásokat, szervezeteket és személyiségeket.

Ez is elősegíti, hogy – a GREEN BRANDS filozófiájának valóban megfelelő – kis és közepes vállalkozások is a nagy cégekkel azonos esélyekkel kerülhessenek be a jelölt vállalatok közé.

GREEN BRAND-ek

A kitüntetett márkák mindenkinél jobban értik, miért éri meg minősített GREEN BRANDS-é válni, ezért ezek a cégek is sok más vállalatot jelölnek.

Értékelés – a minősítési folyamat szíve

A GREEN BRANDS minősítésre jelölt cégeket először az értékelési folyamatban való részvételre invitáljuk.

Kérjük vegyék figyelembe a folyamat Kizárási feltételeit.

Ha a vállalat a részvétel mellett dönt, először egy kérdőív sorozatot kap, amelyet a bécsi fenntarthatósági kutatóintézettel, a SERI-vel és a szintén osztrák környezetvédelmi és tanácsadó céggel, az ALLPLAN-nal együtt fejlesztettünk ki. A kérdőív kitöltése után felmerülhetnek további kérdések egyeztetés és pontosítás céljából, továbbá véletlenszerű helyszíni ellenőrzések is előfordulhatnak.

A kérdőív alapján az ALLPLAN intézet meghatározza a márka GREEN BRANDS-indexét. Minden résztvevő megkapja a saját egyedi kiértékelési adatait. Ha a márka eléri a szükséges, 51%-os benchmark értéket, akkor a zsűri elé kerül végső döntésre.

Zsűri – a végső döntéshozó

A GREEN BRANDS Index-en megfelelő pontszámot elérő termékek, vagy cégek dokumentációja a zsűri elé kerül. A zsűri döntésén múlik, hogy egy cég megkapja-e a GREEN BRAND minősítést. Ez azt jelenti, hogy a zsűri akkor is dönthet negatívan, ha a vállalat egyébként elérte a szükséges pontszámot. Ugyanígy, a zsűri döntése alapján a pontszámot csak megközelítő vállalat is kaphat minősítést. Mindkét esetben a cég általános megítélése, aktuális projektjei és fejlesztései billenthetik át a mérleg nyelvét.

Minden kitüntetett márka átfogó szolgáltatáscsomagban részesül.

A GREEN BRANDS eljárás minőségét számos szakértő igazolta:

“Kevés kormányzati ECO-címke létezik. Ezért egyre több magán-vállalkozás kísérli meg kitölteni ezt a rést. Az MSC-hez és FSC-hez hasonló oklevelek jó kezdeményezések, hogy tájékoztassák a fogyasztót a termelési folyamatról és ezzel támogassák őket a környezetkímélő és szociálisan érzékeny fogyasztásban. Az ilyen kitűntetések megszerzése azonban a legtöbb esetben – a bonyolult minősítési folyamat miatt – drága és többnyire inkább a nagy gyártók számára nyújt előnyöket, kevésbé a kis- és középvállalkozásoknak. Ezzel szemben, a GREEN BRANDS komoly, elérhető és jól kommunikálható alternatívát nyújt a fenntarthatósági pecsétek zavaros világában. A GREEN BRANDS alapelveinek kidolgozásakor a következő irányelveket tartottuk szem előtt: nem csak egyes kritériumok (mint a klíma-semlegesség vagy tartózkodás a veszélyes anyagoktól) fontosak, hanem az is, hogy az igazi GREEN BRANDS vállalat átfogóan törődjön és foglalkozzon a környezeti kihívásokkal.”

„Tedd láthatóvá az ökológiai fenntarthatóságot!“

A SERI-nél sok éve gondolkodunk rajta, hogy miként tudnák a cégek fogyasztóikat tájékoztatni a gyártáshoz felhasznált alapanyagokról és folyamatokról. És itt nem csak a “nem-megújuló” hanem a “megújuló” erőforrásokra is gondolunk. Mert ahol ezek létrejönnek, egyre szűkebbek és korlátozottabbak, és nekünk egyre jobban oda kéne rájuk figyelni. Ugyanez igaz a friss vízre is: a víz is meg-megújul a globális víz-körforgásban, de – pont mint a talajnál – mennyisége korlátos és kimerülőben van.

Ez az amire a GREEN BRANDS a leginkább figyel: az értékelés során azokra a folyamatokra kérdez rá, amelyek a természeti erőforrások felhasználására vonatkoznak a legfontosabb kategóriákban. Nagyon fontos törekvés ez, és csak remélni tudjuk, hogy a kormányzatok és az EU szintén előírja a megfelelő saját szabványait. Amíg ez nem történik meg, a GREEN BRANDS-hez hasonló magán-kezdeményezések, független nemzetközi márkamarketing-szervezetek látják el ezt a feladatot, növelve az átláthatóságot ezen a bizonyos “zöldítő” piacon, ellenőrizve azt is, hogy a fogyasztók ne veszítsék el hitüket a “green-washing” projektek miatt.

A GREEN BRANDS sztenderdek kidolgozása során a SERI nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a GREEN BRANDS rendszerhez csatlakozni kívánók bizonyítani tudják elkötelezettségüket az ökológia iránt.

A kritériumrendszer nem egy elérhetetlen irányelv, hanem a kis- és közepes vállalkozások által is teljesíthető elvárás.

Különösen kisvállalkozásokra és kereskedőkre igaz, hogy fontos a vállalat kerítésén túlra is tekinteni, és megvizsgálni a termék “ökológiai hátizsákját” is. Minden, amit egy cég az értékláncban elér, releváns ökológiailag és társadalmilag egyaránt. A GREEN BRANDS értékelési eljárás egy fontos lépés ebbe az irányba, és remélhetőleg évről évre még többet fog tudni nyújtani.

Minden jelölt cég / márka egy 60 kérdéses tesztet tölt ki, amely a vállalat küldetéséről, környezet irányítási rendszeréről és társadalmi felelősségvállalási tevékenységéről éppúgy szól, mint a természeti erőforrások felhasználásának, károsanyag és hulladék kibocsátásnak konkrét részleteiről, és a vállalat belső és külső szemléletformáló aktivitásáról. Úgy gondoljuk, csak egy ilyen mindenre kiterjedő értékelés támasztja alá megfelelően, hogy a jelölt valóban zöld márka.

Az átláthatóság bizalmat teremt: a kérdőív és az egyedi termékek, vagy vállalatok értékelési kritériumai természetesen bárki számára hozzáférhetőek a GREEN BRANDS weboldalán. A kérdőív egyben egy jól használható önértékelő rendszer is azoknak a cégeknek, amelyek szeretnék saját magukat fejleszteni ezen a területen.

Figyelembe véve az értékelésbe bevont területek számát és mélységét valóban nem egyszerű a GREEN BRANDS kvalifikációra jogosító 51%-os benchmark értéket elérni. Azonban a folyamat lehetőséget biztosít arra is, hogy a benchmark értéket bizonyos szempontokból alulmúló vállalatok, termékek, vagy szolgáltatások is GREEN BRANDS minősítést kaphassanak, amíg összességében egyértelműen összhangban működnek a GREEN BRANDS filozófiával.

„A környezeti fenntarthatóságnak általánossá kell válnia.“

Tapasztalatból tudjuk, hogy a fenntarthatóság különböző kis és nagy vállalatok esetében, és hogy a struktúrális fenntarthatóság kritériumait a kisebb cégek sokszor nem ismerik, és ebből következően nem is követik nyomon. Ezeknél a cégeknél sokszor hiányzik a tapasztalat, az erőforrások és a média kapcsolatok a saját márkájuk sikeres promótálásához. Azonban leginkább ezek a cégek tevékenykednek úttörőként, és esélytelenségük ellenére alakítanak ki mások számára is másolható jó gyakorlatokat a fenntarthatóság területén.

“Napjaink egyik legnagyobb kihívása, hogy ezeket a cégeket támogassuk, rájuk irányítva a figyelmet és lehetővé téve számukra, hogy újabb és komplexebb módon is hozzájárulhassanak a fenntarthatósághoz – nem csak környezeti, hanem társadalmi területen is. Ezzel tehetünk lehetővé valódi változást a fenntarthatóság irányába. A GREEN BRANDS ehhez mérhetően járul hozzá Németországban, Ausztriában, és mostantól Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon is. További lépéseket kell tennie a cégeknek, fogyasztóknak és a politikusoknak is.”

A GREEN BRANDS a fenntarthatóság szempontjából kiemelkedő cégeket és termékeket tünteti ki. Ezek világítótoronyként mutatják az utat, amerre mindannyiunknak tartanunk kell: társadalomnak, gazdaságnak, fogyasztóknak. VIlágszerte.

Az energia, fém, alapanyag fogyasztásunk, és az üvegházhatású gázok kibocsátása bolygónk minden határát túllépi. A “csak így tovább” nem lehetséges. A Föld lakosságának jólléte csak akkor biztosítható, ha nem romboljuk tovább bolygónk erőforrásait.

Boltjaink akciós kínálatának árát sokszor a világ más részein dolgozó munkavállalók fizetik meg rossz munkakörülményeikkel és egészségükkel. A gyár – ahol gyerekek varrták a piacainkra kerülő ruhákat – leomlott mennyezetének szomorú képei szembesítenek minket a valósággal.

A fenntarthatóság szociális vonatkozásai már 300 évvel ezelőtt láthatóvá váltak, amikor Hans Carl von Carlowitz, a szász bányaminiszter először használta ezt a kifejezést: az Érchegység erdeinek túlhasználata a régió bányáinak energia válságához vezetett. Az ércbányák és az olvasztók működéséhez fűrész árúra volt szükség, és ezek hiánya a bányák bezárásával fenyegetett. Carlowitz azt javasolta, hogy csak annyi fát vágjanak ki, amennyi újra tud nőni helyettük. Nagyon forradalmi javaslat volt ez akkoriban – de egyben nagyon modern is.

Nekünk is körbe kell néznünk. És körbe is akarunk nézni, világszinten. Az ENSZ 2015. szeptember 25-i találkozóján a világ közössége a fenntarthatósággal kapcsolatos közös célokban állapodott meg. Az “Agenda 2030” fontos lépés alz egyenlőbb és sokkal környezetbarátabb globális fejlődés irányába. Egy ütemterv a gazdasági tevékenységeink és életmódunk átalakítására. Véleményem szerint ennek a döntésnek történelmi jelentősége van. Az Agend 2030 az első megálapodás, amely az egész világra vonatkozó, konkrét célokat tartalmazó cselekvési tervet fogalmaz meg a fenntartható fejlődésre. A terv 2016-tól minden országra érvényes – ez azt jelenti, hogy ránk Németországban és Európában is.

A jóhír: nem kell mindent nulláról kezdenünk!

A GREEN BRANDS kezdeményezés is egyértelművé teszi ezt az új irányért kiálló cégek és márkák kitüntetésével. Különösen elismerésre méltó, hogy ez a program kielemt figyelmet fordít a kis és közepes vállalkozások támogatására és bátorítására. A GREEN BRANDS más projektekkel egy vonalba áll, ami megerősíti, hogy egy közös célunk van.

De szükségünk van-e ennyi öko emblémára?

Kétségkívül ez egy kicsit összezavaró hatású lehet. De az öko minősítések fontosak. A vásárlók csak akkor tudnak a fenntarthatóságot erősítő döntéseket hozni, ha a vásárlás pillanatában van lehetőségük a környezetet jobban támogató alternatívákat választani. A zöldebb és fairebb termékek eladóinak egyre nagyobb kihívást jelent, hogy a tanusítványok és cimkék ekkora rendszerén keresztül komolyan és megbízhatóan promótálják saját termékeik előnyeit. A Szövetségi Kormány ebben támogatja őket a “Siegelklarheit.de” projekttel. A weboldal célja, hogy a megbízható öko és társadalmi védjegyeket sokkal láthatóbbá tegyék a vásárlók felé.

A GREEN BRANDS minősító védjegy láthatóvá teszi a példamutató céges tevékenységeket és vállalásokat. A fenntarthatóság példaképeket igényel. Ezért fontosak a GREEN BRANDS-hez hasonló kezdeményezések: láthatóvá teszik a példaképeket.”

“A GREEN BRANDS minősítést kapó márkák, termékek, szolgáltatások és cégek bizonyítani tudják a klímavédelem, fenntarthatóság és környezeti felelősségvállalás iránti elkötelezettségüket.

A márka döntő kulcsa a piaci sikernek. A GREEN BRANDS védjegy fontos értéket jelent a cég számára, mivel ennek segítségével tudja a termékeit vagy szolgáltatásait egyedivé, és megkülönböztethetővé tenni. Ez különösen a kis és közepes vállalkozások számára fontos, mivel ők sokszor nem tudnak versenytársaikkal árban versenyezni. Az árleszállítások és kedvezmények rövid távú sikerekhez vezetnek, de nem hosszútávú és fenntartható egészséges növekedéshez. A jövőben a vásárlók a márkák érzelmi töltete és vonzereje alapján fognak dönteni. A zöld marketingnek autentikusnak kell lennie: a vásárlók szemében csak a tényekkel alátámasztott zöld imázs marad hiteles.

A GREEN BRANDS kitüntetés fontos számomra, mert ezek a cégek erősen motiváltak, hogy folyamatosan fejlesszék a környezetvédelemmel és fenntarthatósággal kapcsolatos felelősségválallásukat. Ez a minősítés a vállalaton kívüli partnereik számára is összehasonlíthatóvá és érzékelhetővé teszi társadalmi elkötelezettségüket. Gratulálok minden minősítést szerzett vállalatnak, amely utat talált a fenntarthatóbb jövője felé.”

“A zöld vállalatok elkötelezettsége mára evidenciává vált a fogyasztók, beszállítók és más érintettek számára, különösen a szociálisan érzékeny és a környezettudatos termékek esetében. A márka, a termék cégére, éppen ezért nagyon fontos eszköze az ökológiai erőfeszítések megmutatásának. Azok, akik ezt “green washing”-ra használják, nagyon hamar lelepleződnek. A téma iránt érdeklődő fogyasztók érzékenyen figyelik, hogy mennyire komoly egy vállalat fenntarthatósági stratégiája.

Az olyan kezdeményezések, mint a GREEN BRANDS, a klímasemleges, környezettudatos és fenntartható márkák bemutatásával támogatják a fejlődést A GREEN BRANDS minősítő védjegy azon cégeket, kezdeményezéseket és személyiségeket tünteti ki, melyek elkötelezettek gazdaságunk és életmódunk fenntartható fejlesztése iránt, valamint az energiafelhasználás és a klímavédelem mellett. Ezen cégek beépítik tevékenységükbe az ökológiai fenntarthatóság stratégiáját és mintául szolgálnak a társadalmi felelősségvállalás terén. Látványos értéket közvetítenek, és megkönnyítik a fogyasztók eligazodását a környezetvédelemben, a klímavédelemben, az erőforrások megóvásában és a fenntarthatóságben.

Fontos és egyedi minősítés jött létre a GREEN BRANDS-szel, mely a GREEN BRANDS-védjegy segítségével támogatja a vállalatokat is, hogy bemutathassák eredményeiket, növeljék az eladásaikat, és ezzel együtt hozzájáruljanak egy fenntarthatóbb társadalom kialakulásához. A Német Környezettudatos Menedzsment Szövetség mindezek miatt támogatja ezt a szervezetet legjobb tudása szerint.”