2021 januárjában a GREEN BRANDS nemzetközi programja Szlovákiában is megkezdte a működését, ezzel már Európa-szerte 8 országban aktívan működik.
A Szlovákiában működő cégek, mérettől és iparágtól függetlenül lehetőséget kapnak arra, hogy pályázzanak az Európai Unió által is elismert GREEN BRANDS védjegyre. A díjat csak azok a márkák kaphatják meg, amelyek fenntarthatóan, ökológiailag gondolkodnak és működnek, így jelentős mértékben hozzájárulnak a környezetünk védelméhez.
A folyamat három lépcsője – jelölés, értékelés és zsűridöntés – Szlovákiban sem változik. A márkákat piackutatással, szakmai- és médiapartnerek, zsűritagok vagy már díjazott márkák által történő kinevezéssel jelölik. Az értékelési folyamat a környezeti és fenntarthatósági szakértők felügyelete alatt elkészített kérdőív segítségével történik. Célja a leginkább teljes körű áttekintése a pályázó márkák tevékenységeiről, intézkedéseiről és fenntartható stratégiájáról. A válaszok kiértékelését a bécsi székhelyű ALLPLAN nemzetközi tanácsadó cég végzi, vagy véletlenszerű ellenőrzéssel ellenőrzi, ezáltal meghatározza a márka GREEN BRANDS index-ét. Csak 51% felette GREEN BRANDS index esetén kerül a márka díjazása a zsűritagok elé végső döntésre. A zsűri vétójoggal rendelkezik, és az eredmények ellenőrzését követően odaítélheti vagy elutasíthatja a díjat.
Büszkén mutatjuk be a szlovák zsűritagjainkat, akik a fenntarthatóság gazdasági, tudományos, kommunikációs vagy non-profit területéről érkeztek:
Ing. Beata Hlavačáková – CSR Company Slovakia
Martina Kolesárová – Nadácia Pontis
Jana Kutlíková – zemito.sk
Klaudia Medalová – Centrum enviromentálnych aktivít (Center for Environmentel Activities non-profit szervezet)
Radoslav Mizera – SOLVED
RNDr. Hana Ovesná – Slovenská rada pre zelené budovy (Szlovák Zöld Épületek Tanács)
Daniel Rabina – GREEN TALK
Peter Rakovský – denkstatt Slovakia
Roman Šterbák – Slovenské združenie pre značkové výrobky (Slovak Associations for Branded Products (SZZV) – Szlovák Márkák Szövetsége)
A frissen kinevezett zsűritagok és a GREEN BRANDS programjának közép-európai csapata a vírus okozta nehézségekre való tekintettel egy online meeting keretein belül köszöntötték egymást. A zsűritagok mindennapi munkájuk során is a greenwashing ellen küzdenek, most pedig a GREEN BRANDS független márkaértékelési folyamat fontos elemeként újabb fegyvert kaptak a kezükbe. A programot indító megbeszélésen minden résztvevő eltökéltségét fejezte ki a valódi zöld márkák kitüntetése iránt.
“A GREEN BRANDS pecsétjének köszönhetően a fogyasztók és egyéb érintettek könnyedén tájékozódhatnak egy márka ökológiai fenntarthatóságáról. A védjegy kiemeli azokat a “zöld márkákat”, amelyek elkötelezettek környezetünk védelméért. A védjegy azonban nem csak a környezettudatos vásárlók elérésében segít, hanem versenyelőnyt biztosít a nyugati országokba, különösen Németországba exportáló vállalatok számára, ahol a GREEN BRANDS védjegye már 10 éve fontos viszonyítási pont” – mondta Wiszkidenszky András, a GREEN BRANDS Közép-Európai regionális igazgatója.