Fókuszban a vállalati fenntarthatóság 2021 első üzleti rendezvényén

Nagy érdeklődés mellet került megrendezésre a GREEN BRANDS Magyarország és a MagNet Magyar Közösségi Bank közös képzési programjának, a Fenntarthatósági Menedzser Alapképzésnek a nyitórendezvénye. Május 26-án a MagNet Közösségi Házban több mint 80 érdeklődő gyűlt össze, hogy a rendezvény 9 előadásából elméleti alapot és gyakorlati tanácsokat gyűjtsenek saját márkáik fenntarthatóvá tételére.

A szervezők számára külön öröm volt, hogy az “újranyitás” utáni Magyarország egyik, ha nem legelső üzleti rendezvényét tarthatták meg, így szimbolikusan is  zölden indulhatott újra az ország gazdasága.

 

 

A jelenlévőket Wiszkidenszky András, a GREEN BRANDS regionális igazgatója köszöntötte. Nyitóelőadásában a fenntarthatóság történetét mutatta be egészen a preindusztriális koroktól kezdődően. Hume, Rousseau, Ehrlich, Commoner vagy éppen Schumacher gondolatain keresztül ismerhettük meg, hogyan formálódott évszázadok során a ma már olyan természetesnek vett fenntarthatóság fogalma. A hallgatóság megismerkedhetett a fenntarthatóság közgazdaságtani megközelítésével, majd András előrevetítette azokat a gazdasági megoldásokat (ökociklikus folyamatok, rövidebb ellátási láncok, fosszilis helyett megújuló energia, second-best-world- practices), amiket az őt követő előadók fejtettek ki bővebben.

A második előadásban Ferenczi Attila Maxim, a RECOBIN Kft. ügyvezetője és a GREEN BRANDS Magyarország zsűritagja arról beszélt, hogyan kapcsolható össze a munkahely és a körforgásos gazdaság. Kiemelte, a klímaváltozás egy összetett, többszereplős probléma, amelyben az egyénnek, a vállalatnak, a köztes szereplőknek és az államnak egyaránt felelőssége van. Elmondta, ideális esetben a vállalatoknak komplex, facility management szemléletű hulladékgazdálkodást kéne folytatniuk, amivel elérhetőek lennének az Európai Unió által meghatározott, ambíciózus 2035-ös újrafeldolgozásoktól célértékek. A jelenlévőknek “csőeleji” (nem-fogyasztás, környezettudatos beszerzés, fenntartható használat) és “csővégi” (újrahasznosítás, újrahasználat) megoldásokat is javasolt, amikkel zöldebb irányba mozdíthatják cégüket.

Attila után Czöndör Gusztáv, az ENCO Group tulajdonos-ügyvezetője lépett színpadra. Gusztáv az energiagazdálkodás három pillérjének (műszaki, gazdasági, energiajogi) ismertetése után felvázolta, hogy kéne kinéznie egy vállalat energiagazdálkodási céljainak. A vágyott karbonsemlegességre jó és rossz (greenwashing) példákat is hozott esettanulmányok formájában, és bemutatta az energetika tanácsadás és beszerzés széles palettáját, amiről válogatva a megfelelő szakmai segítséggel zölddé tehetjük a cégünk által felhasznált energiát.

A rövid kávészünet után következő blokkot Krázli Zoltán, a GS1 Magyarország vezető szakértője nyitott, előadása témája a karbonmentes logisztika megvalósítása volt. Zoltán mindenekelőtt a mérés és adatgyűjtés fontosságára mutatott rá, ami a fenntartható logisztika alapvető követelménye. Az általa bemutatott Lean&Green program, és a hozzá kapcsolódó egységes szabványrendszer is ezt szorgalmazza, és az üzleti szereplők közötti együttműködéssel valósítja meg a hatékony, biztonságos és fenntartható ellátási láncokat.

Zoltánt a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi adjunktusa, Dr. Diófási-Kovács Orsolya követte. Orsolya a körkörös gazdaság modelljének bemutatásánál különösen kihangsúlyozta a “mindenki beszerző” elvet,  amivel az ellátási láncban való gondolkodásra hívta fel a figyelmet. A hallgatóság megismerkedhetett az ökocímkék kategorizálásával (ISO I-es típusú, ISO I-es típus szerű, ISO II-es típusú), és azzal, hogyan érdemes a címkéket fogyasztóként vagy vállalatként használni.

Ezután Nagy Gréta, a DANDELION Kft. tulajdonos-ügyvezetője tartotta meg “GDP vs. Biokapacitás” című előadását. A gondolatébresztő előadás első felében Gréta a GDP és egyéb gyakran használt mutatószámok korlátosságaira hívta fel a figyelmet. Bemutatta azt az egyre népszerűbb keretrendszert (ESG), amivel jobban megfogható lenne egy szervezet környezeti, társadalmi és irányítási hatása.

Az ebéd után elsőként Lévai Gábor, a GREEN BRANDS Magyarország ügyvezetője tartotta meg előadását. Betekintést nyerhettünk a társadalmi hatásmérés világába, annak elméleti hátterére (triple bottom line) és céljaira (prove and improve). Gábor számos eszközt mutatott fel (PWC-TIMM, KMPG-True Value, B Corp, MagNet Impact Scorecard), amik segítségével számszerűsíthetjük, milyen hatással bír cégünk az őt körülvevő környezetére. A shareholdereknek való jelentés helyett a stakeholdereknek felé tanúsított elszámolásra az ittaSzezon szervezettel végzett sikeres impact-mérés szolgált kiváló példával.

Épített környezetünk fenntarthatósági szempontból történő bemutatásáért a Magyar Környezettudatos Építés Egyesületének (HuGBC) elnöke, Barta Zsombor felelt. Zsombor előadásában rámutatott az ingatlanpiaci szereplők felelősségére a klímaváltozás elleni harcban. Friss tanulmányok segítségével rombolta le azt a sztereotípiát, miszerint a teljesen vagy közel nulla CO2 kibocsátású épületek létesítése jelentősen drágább a hagyományos épületeknél, illetve hogy a beruházás is csak hosszú távon térülhet meg. Bemutatásra kerültek a karbonsemleges épületek felé vezető út lépései és az ezt igazoló Zöldépület minősítések.

Végül pedig Lakatos Zsófia, az Emerald PR ügyvezetője, Magyar Public Relations Szövetség örökös tagja, egyúttal a GREEN BRANDS Magyarország zsűritagja lépett színpadra. Ha már zölden működik egy cég, érdemes arról kommunikálnia is, szólt az alapvetés. Zsófi pedig stratégiai eszközöket és biztos tippeket, aranyszabályokat nyújtott a résztvevők számára.

Az egész napos előadás-sorozatot Molnár Csaba, a MagNet Bank Közösségfejlesztési Igazgatója zárta. Beszédében elmondta, mennyire örül, hogy a rendezvény helyszínéül szolgáló Hamvas-terem idén először telt meg élettel, és mennyire fontosnak tartja a vállalati fenntarthatósághoz értő szakemberek képzését. A terem nevéhez hűen pedig egy Hamvas idézettel zárta gondolatait, amellyel a szellem, a racionalitás, a technológiai újdonságok mellett a lélek, a szív, az elköteleződés fontosságát hangsúlyozza a bolygónkkal újonnan felfedezett kapcsolat kiépítése érdekében.

 

A nyitórendezvény sikere rámutat arra, hogy Magyarországon is egyre inkább igény van a vállalatok zöld működtetésére, amihez szükséges a minőségi tudás és jó gyakorlatok széles körű elterjesztése. Ezért a GREEN BRANDS Magyarország és a MagNet Bank tovább folytatja a Fenntarthatósági Menedzser Alapképzés tananyagának kidolgozását, és előreláthatólag novemberben indítja többhónapos képzését.