Amikor egy zöld védjeggyel kitüntetett terméket vásárolunk, gyakran feltesszük magunknak a kérdést: vajon a terméket gyártó cég teljes tevékenysége az ökológiai fenntarthatóság kritériumainak megfelelően történik? Az Aldi Süd csoport esetében már nyugodtan igennel felelhetünk erre a kérdésre: ugyanis a “Zurück zum Ursprung” (“Vissza a forráshoz”) biomárka GREEN BRANDS-minősítése után céges szinten is minősítette magát az üzletlánc. 2021 elején a vállalat osztrák entitása, a Hofer GREEN BRANDS Austria védjegyet, 2021 végén pedig a német Aldi Süd GREEN BRANDS Germany védjegyet nyert, bizonyítva ezzel működésük fenntarthatóságát. A több szinten elvégzett minősítés kiváló példája annak, amikor egy kiemelt zöld termékvonal után az egész vállalat “megfertőződik” a fenntarthatóság ideájával, másképp fogalmazva céges szinten is beérnek a fenntarthatósággal kapcsolatos kitűzött célok. Az alábbi cikkben bemutatjuk, mivel tudta a cégcsoport megugrani a szigorú GREEN BRANDS minősítést, illetve meggyőzni a nemzeti zsűriket arról, hogy méltók a kitüntetésre.
Zurück zum Ursprung termékek
A HOFER saját “Vissza a forráshoz” (Zurück zum Ursprung) bio márkájával 2006 óta kínál olyan termékeket, amelyek a fenntarthatóságot, a regionalitást és az átláthatóságot képviselik a kínálatában. A több mint 450 osztrák biotermék mindegyike mintegy 4000 ausztriai származású gazdálkodó által előállított termék. A “Zurück zum Ursprung” a messzemenő átláthatóságra épül, mivel minden termék egy alkalmazáson vagy a zurueckzumursprung.at oldalon keresztül visszakövethető az adott származási gazdaságig vagy feldolgozóig. A fenntarthatóság holisztikus koncepció, amely a termeléstől a feldolgozóüzemeken át a végtermékig terjed. Ezért a “Zurück zum Ursprung” nyolc alapvető értékre összpontosít: regionalitás, környezetvédelem, GMO-mentesség, állatjólét, legmagasabb élelmiszer-minőség, átláthatóság, valamint tisztesség a gazdák és a fogyasztók felé.
A Zurück zum Ursprung termékek megalkotásában Werner Lampert (balra) biogazda, a GREEN BRANDS Austria Év személyisége is részt vett
Peter Lieber (balra), az Osztrák Kereskedelmi Szövetség elnöke, és Norbert Lux (jobbra), a GREEN BRANDS alapítója átadja a GREEN BRANDS trófeákat a HOFER képviselőjének
AZ ALDI SÜD TEVÉKENYSÉGE NÉMETORSZÁGBAN
Az Aldi Süd 2017 óta klímasemlegesen működik, a fióktelepek 100 százalékban zöldáramra támaszkodnak, amelynek egy részét saját fotovoltaikus rendszereik termelik. Sőt, 2025-ig a 2016-os évhez képest további 26 százalékkal kívánják csökkenteni a működési kibocsátásukat. Emellett egyre növekvő e-töltőhálózatuk az elektromos mobilitást is támogatják. Az ALDI csomagolási missziójának részeként, ahol csak lehetséges, csökkentik a csomagolást. Ambiciózus célokat tűznek ki maguk elé a következő néhány évre: 2022 végére minden saját márkás termék csomagolásának újrahasznosíthatónak kell lennie. 2025 végére céljuk, hogy a saját márkák csomagolási súlyát 30 százalékkal csökkentsék (a 2015-ös bázisévhez képest és az eladásokhoz viszonyítva). A gyümölcs- és zöldségfélék esetében 2025 végére a termékek legalább 40 százalékát csomagolás nélkül kell kínálni. Itt a kartoncsomagolás csökkentése érdekében újrafelhasználható szállítócsomagolásra (MTV) is támaszkodnak. 2020-ban az e területről származó termékek több mint felét MTV-ben szállították ki, így mintegy 40 000 tonna csomagolási hulladékot tudtak megtakarítani. A cél az, hogy ez az arány 2024-re 75 százalékra emelkedjen. A “Tippek a kukához” című programmal elősegítik a csomagolások helyes szétválasztását. Kínálatukban több mint 450 biotermék szerepel, amelyek a fenntartható, ökológiai gazdálkodás révén védik a természetet. Az ALDI SÜD emellett folyamatosan figyeli beszállítóit és előnyben részesíti polcain azokat a termékeket, amelyek a GREEN BRANDS vagy további pl. Fairtrade vagy FSC védjegyekkel rendelkeznek.
A cég továbbá elkötelezett az állatjólét javítása mellett: legnagyobb állatjóléti projektjükkel friss húsválasztékuk 100 százalékát szeretnénk 2030-ig a magas szintű 3. és 4. állattartási rendszerre átállítani. Az átalakítás a legnagyobb németországi marha-, sertés-, csirke- és pulykaállomány-csoportokra vonatkozik. (A (nemzetközi) specialitások és a fagyasztott termékek nem tartoznak ide.) Az ALDI SÜD 2022-ig megszünteti a biotojásokból, szabad tartásból és ólakból származó tojásokban a csibék leölését – a héjas tojáskínálatuk 50 százaléka már átállt erre. A biológiai sokféleség megőrzését többek között az Insect Respect kezdeményezéshez való csatlakozással segítik, amely biztosítja, hogy a termékek által okozott rovarveszteséget egy új, rovarbarát élőhely kompenzálja. Ezenkívül a Blühende Landschaft (Virágzó táj) hálózattal együtt az ALDI SÜD értékesítési területén több mint 100 helyszínen új élőhelyet hoztak létre a méhek és rovarok számára.
A HOFER TEVÉKENYSÉGE AUSZTRIÁBAN
A “Ma a holnapért” kezdeményezés részeként a HOFER elkötelezte magát a holisztikus fenntarthatóság mellett a teljes tevékenységi körén belül is. Ezért a fenntarthatóság nem csak a termékek esetében élvez prioritást – a HOFER a beszerzés, a logisztika és a szállítás területén is előremutató intézkedésekre támaszkodik. A HOFER-nél már minden épületet 100 százalékban zöld árammal látnak el. Összesen 16 fotovoltaikus rendszer és hét tanúsított CO2-kibocsátásmentes üzlet, modern teherautó-flotta és optimalizált útvonalak teszik teljessé a vállalat klímavédelmi követelményeit. A “HOFER csomagolási küldetés” célja viszont az, hogy 2025-re 30 százalékkal csökkentse a saját márkás termékek csomagolási mennyiségét. Emellett 2022 végére a standard választékban az exkluzív márkák csomagolásainak 100 százaléka újrahasznosítható lesz. A körforgásos gazdaság előmozdítása érdekében a HOFER azt a célt tűzte ki maga elé, hogy 2025-re átlagosan 30 százalékban újrahasznosított anyagot használjon a műanyag csomagolásban. A HOFER már régóta kínál különböző gyümölcs- és zöldségtermékeket csomagolás nélkül. A kínálat folyamatos bővítése érdekében a csomagolást továbbra is a lehető legnagyobb mértékben csökkentik, figyelembe véve a termékminőséget és az élelmiszer-veszteséget. A cél az, hogy 2025 végére a gyümölcs- és zöldségkínálatuk 100 termékét fenntarthatóbb módon csomagolva vagy csomagolás nélkül kínálják.
Az ALDI SÜD hulladékok helyes szétválogatására vonatkozó tippektől kezdve a maradék ételek receptötletein át a mindennapi életre vonatkozó éghajlatvédelmi tippjeikig rendszeresen hasznos tanácsokkal látja el vásárlóit